وبلاگ یک دانش اموز

هنر سوخت نگاری روی چوب (پیروگرافی) که تحت عناوین سوخته کاری یا نقاشی چوب سوز نیز شناخته می‌شود، هنر ایجاد نقوش و طرح‌ها به وسیله ابزاری فلزی بر روی اجسامی از قبیل چوب، چرم، ساز و حتی کاغذ می باشد.

صدها سال قبل روش انجام سوخت نگاری بسیار متفاوت از شکل امروزی آن بود. در آن دوران، از ابزارهای فلزی مخصوص برای این کار استفاده می‌شد. بدین شکل که با قرار دادن ابزار فلزی در داخل ذغال‌های داغ، آن را حرارت می‌دادند و وقتی به دمای مناسب می‌رسید، هنرمندان آن را به دقت از آتش خارج می‌ساخته و در چوب انتخاب شده به کار می بردند.

هویه مخصوص سوخت نگاریاما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ابزار سوخت نگاری نیز پیشرفت کرده‌اند و در حال حاضر هنرمندان از هوبه‌های مخصوص برای ایجاد طرح‌های زیبای خود روی چوب استفاده می‌کنند. استفاده از تکنیک‌های خاص از قبیل تغییر دما و تغییر سرعت دست در زمان سوخت نگاری، طیفی از رنگ قهوه‌ای را روی چوب ایجاد می‌کند که جلوه و زیبایی خاصی داشته و هنری ماندگار و منحصر به فرد را رقم می‌زند. در زیر می‌توانید تعدادی از آثار هنرمندان سوخت نگاری را مشاهده کنید.

خوب پس از این مقدمه کوتاه در مورد هنر سوخت نگاری، در بخش خلاقیت کده امروز دیجی رو قصد داریم تا روش ساخت یک هویه سوخت نگاری بسیار ساده و کوچک را آموزش دهیم که به راحتی و با کمترین هزینه می‌توانید آن را در خانه ساخته و استعداد خود را در این زمینه محک بزنید.

لوازمی که برای ساخت هویه سوخت نگاری نیاز داریم به این شرح است:

  • دو عدد سوزن تزریق
  • یک عدد باتری کتابی 9 ولت به همراه سر باتری
  • چسب قطره‌ای
  • هویه و لحیم (برای اتصال سیم‌ها)
  • یک چوب گرد مانند مداد (چوب گرد بستنی برای این کار مناسب است)
  • نخ نسوز
  • یک تکه کوچک شیرینگ حرارتی (روکش حرارتی جمع شوند)

آموزش ساخت یک هویه سوخت نگاری کوچک و ساده

1- به کمک یک سیم چین و یا انبردست قسمت فلزی سوزن‌های تزریق را جدا کنید.

جدا کردن قسمت فلزی سوزن2- سوزن‌ها را بر روی قسمت انتهایی چوب گرد به کمک نخ نسوز محکم ببندید. دقت کنید که نوک تیز سوزن‌ها به طرف بیرون باشد.

بستن سوزن‌ها به چوب3- نخ نسوز پیچیده شده دور سوزن‌ها را به چسب قطره‌ای آغشته کنید تا استحکام کار بیشتر شود.

چسباندن سوزن‌ها به چوب4- یکی از سوزن‌ها را به کمک یک دم باریک یا انبردست کوچک طوری خم کنید که نوک سوزن‌ها تماس جزئی با یکدیگر داشته باشند.

خم کردن سوزن5- سیم‌های سر باتری را به دو انتهای سوزن لحیم کنید.

لحیم کردن سیم‌ها6- یک تکه از شیرینگ حرارتی را جدا کرده و روی کار را با آن بپوشانید.

استفاده از شیرینگ حرارتی7- با گرما دادن به شیرینگ آن را منقبض نموده و در جای خود کاملاً محکم کنید.

حرارت دادن شیرینگ8- کار تمام است و هویه سوخت نگاری شما آماده استفاده می‌باشد.

یک هویه سوخت نگاری سادهبه محض اتصال سر باتری به آن، نوک سوزن‌ها شروع به داغ شدن کرده و آماده استفاده بر روی چوب و هنرنمایی شما می‌باشد.

استفاده از هویه سوخت نگاریامیدواریم از بخش خلاقیت کده امروز نهایت استفاده را برده باشید. حتماً نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در دیجی رو در میان بگذارید.

وبلاگ یک دانش آموز